امام زادگان عشق

به زیارت شهدا و حلقه وصل و توسل به گلهای سر سبد آفرینش خوش آمدید...

امام زادگان عشق

به زیارت شهدا و حلقه وصل و توسل به گلهای سر سبد آفرینش خوش آمدید...

امام زادگان عشق

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام... خوش آمدید....
زندگینامه نویسی صلواتی و سریع و عالی برای شهدای کشور ، افتخار ما در دنیا و آخرت است، اکثریت مطالبی که در این وبلاگ آمده محصول مصاحبه تلفنی یا حضوری با خانواده های معظم شهدا و ایثارگران است که نوشته شده و قبل از درج در سایت، به رؤیت و تأیید خودشان رسیده است. شما خانواده محترم شهید نیز اگر خواستار نوشتن زندگینامه برای شهید بزرگوارتان هستید بر ما منت گذارید و با شماره ۰۹۱۷۶۱۱۲۲۵۳ (صادقی) تماس بگیرید تا در اسرع وقت با افتخار فرمانبری کنیم. ما وابسته به هیچ شخص و سازمانی نیستیم فقط به عشق شهدا و سید و‌ سالارشان حضرت اباعبدالله الحسین، رایگان و عاشقانه و با تمام وجود کار میکنیم و هیچ پاداش و مقامی نمیخواهیم جز شهادت و وصال شهدا....
نثار ارواح مطهر و منور تمام انبیا و اولیا و شهدا و صلحا و اموات منسوب به صلوات فرستندگان، فاتحه مع الصلوات، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم...
در ضمن، انتشار مطالب این سایت آزاد است و حتی بدون ذکر منبع پاداش الهی دارد. پس یاعلی...
-----------------------------------------------
برای دریافت صلواتی کتاب امام زادگان عشق و آثار انتشارات هدهد به سایت هدهد مراجعه فرمائید: www.hodhodiran. ir
-----------------------------------------------
ارادت

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

شهید حسن تأویلی

سه شنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۶، ۰۱:۰۳ ب.ظ
هوالجمیل
 

بسم رب الشهداء والصدیقین

زندگینامه شهید بزرگوار حسن تأویلی

شهید بزرگوار حسن تأویلی فرزند اکبر در سال 1350 هجری شمسی در یک خانواده ایلیاتی مذهبی از ایل قشقائی طایفه شش بلوکی در منطقه سرحد چهاردانگه روستای کِناس سفلی kenas دیده به جهان گشود. این روستا در حدود 90 کیلومتری شهر زرقان و حدود 80 کیلومتری شهر اقلید واقع شده است و از نظر تقسیمات کشوری جزء شهرستان اقلید می باشد.  

در این روستا دو قشر زندگی می کنند که عده ای به زبان ترکی و عده ای به لهجۀ فارسی نزدیک به لری تکلم می نمایند و عمده فارسی زبانان از سادات می باشند، این دو گروه بیش از 200 سال است در کنار هم با دوستی و همدلی امورات می گذرانند و عمدتاً اهالی به کار کشاورزی و دامداری اشغال دارند. پدر شهید تأویلی فاقد زمین کشاورزی بود و امورات را با مغازه داری و دامداری سپری می نمود.  

با ولادت شهید تأویلی نشاط و سُرور وصف ناپذیری به خانواده ارزانی شد، از یک طرف پسر بودن فرزند (که برای خانواده های سنتی ایران یک موهبت به شمار می رفت) باعث شعف خانواده گردید و از طرفی زیبائی شهید تأویلی با صورتی سرخ و سفید و موهای بور و چشمهای درشت که بر زیبایی اش می افزود شادی را دو چندان کرده بود.  

زمان می گذشت. بهارها با صدای بلبلان و عطر گلهایش و تابستانها با هوای دلکش و خنکش سپری می شدند، پائیزها با برگ ریزان درختان و روانه شدن به سوی سرما و زمستان ها با برفهای فراوان که دشت و کوه را سفید پوش میکرد یکی یکی می آمدند و می رفتند و شهید حسن تأویلی بزرگ و بزرگتر می شد و در این برهه صفت دیگری از او بروز می نمود که آن حجب و حیای شهید عزیز بود که در پشت لبخندهای دلنشین و سرخ شدن صورتش آشکارتر می گردید و این حیا و شرم و احترام به بزرگترها به محبوبیتش می افزود به طوری که علاقه و دوست داشتن از خانواده فراتر رفته بود و ابتدا به فامیل های نزدیک و سپس به اهالی روستا نمود می نمود و اکثر اهالی از این شهید عزیز هنوز به نیکی یاد کرده و اظهار علاقه می نمودند.  

گردش ایام به کار خویش ادامه می داد و شهید تأویلی در پشت میز و نیمکت کلاس درس جای گرفت و با درس خواندن دوست داشتنی تر و با تجربه تر می شد. در آن موقع در روستاها تقریباً به جز فوتبال امکانات ورزش دیگری مهیا نبود و اکثر دانش آموزان برای تکلیف و درس ورزش، فوتبال انتخاب می کردند و شهید تأویلی نیز مستثنی نبود و در این هنگام خصلت بارز دیگر او نمایان گردید، او با قدی کوتاه مانند عقابی تیز پرواز توپ را از حریفان می ربود و در این زمان بود که بین همسن و سالهایش به حسن تیزرو معروف شد.  

شهید دوران ابتدائی را با موفقیت در روستا پشت سر گذاشت و از آنجا که فقط مدرسه  ابتدائی در روستا وجود داشت برای ادامه تحصیل به زرقان عزیمت نمود و در منزل عمویش ساکن شد، سپس دوره متوسطه را دبیرستان شهید چمران زرقان ادامه داد و این زمان مصادف بود با جنگ تحمیلی عراق و ابرقدرتها علیه ایران اسلامی که دشمن بعثی به خاک وطن عزیزمان حمله نموده بود و در فکر واهی تصرف یک هفته ای سرزمین شیران افتاده بود و در جای جای این وطن عزیز شیرمردان عاشق پیشه در دسته ها و گروهها به جبهه اعزام می شدند تا از خاک و ناموس وطن دفاع نمایند، از پیرمردان محاسن سفید گرفته تا جوانان غیور و نوجوانان میهن پرست عازم دفاع از مام وطن بودند، در این زمان شهید تأویلی تصمیم به عزیمت به جبهه می گیرد و چون اهل حجب و حیا بود و از طرفی عمویش به رسم امانتداری اجازۀ عزیمت به او نمی داد و از طرفی پسر عموهایش که همسن و سال او بودند در جبهه بودند نهایتاً خانواده را در جریان امور قرار نمی دهد و به جبهه می رود و به منطقه خُرمال اعزام می شود و پس از مدتی اقامت و امدادگری و حماسه آفرینی در جبهه های غرب، دشمن بعثی ناتوان با بمباران شیمیائی او و عده ای دیگر از همرزمانش را در تاریخ 25/11/1366 به شهادت می رساند و در اسفند سال 1366 پیکر سوخته و مطهرش به زرقان می آورند که تشخیص جنازه شهید برای خانواده شک ایجاد می کند و از مُهر و جانمازی که دخترعمویش قبل از عزیمت به او هدیه داده بود و در جیب لباسش بود شبهه بر طرف و شهادت این عزیز بر خانواده مسجل می شود و با مشورت و صلاحدید خانواده پیکر مطهر ایشان در زرقان به خاک سپرده می شود و خانواده نیز برای وصل به محبوب و همجواری با آن شهید بزرگوار به زرقان نقل مکان کرده تا در کنار مزار مطهر فرزند دلبندشان به زیارت نائل آیند.  

پس از مدتی پدر ایشان که داغ فرزند را صبورانه تحمل می کرد در اثر ابتلا به بیماری جان به جان آفرین تسلیم کرد و در قطعه والدین شهدای زرقان آرام گرفت و سالها بعد مادر صبور و فداکار و بزرگوارشان به فرزند شهید دلبندش پیوست.  

در ضمن، شهید تأویلی در جبهه ، امدادگر و عضو گروه امداد و نجات تیپ المهدی بوده و مدت حضور ایشان در جبهه نیز سه ماه بوده و در روزهای آخر حضور حماسی خود در جبهه های غرب کشور به فیض عظمای شهادت نائل شده اند. روحشان شاد و یادشان گرامی

لازم به ذکر است که شهید تأویلی فرزند سوم خانواده و دومین پسر از بین چهار پسر و شش خواهر بود. اسامی برادران : حسین، علی حسین و شهباز، اسامی عموها : مرحوم کربلائی عبدالعلی علی نژاد منفرد و مشهدی خلفعلی تعلیق، پسرعموها : عباس، عبدالحسین، عبدالرحمان و داریوش علینژاد منفرد، و غلامعلی، یعقوبعلی، خداخواست و علی تعلیق

========================

متون کتییبه های مزارهای شهید حسن تأویلی

و والدین گرانقدر ایشان در گلزار شهدای زرقان فارس

========================

اوست باقی

تربت پاک مادر شهید حسن تأویلی

مرحومه گل صنم نظری پناه

فرزند مرحوم نوروزعلی، متولد 1327

که در تاریخ 2/12/1385 شمسی

مصادف با سوم صفر 1428 قمری

به رحمت ایزدی پیوست

روح پاکت مادرم با فاطمه محشور باد

خانه قبر تو از لطف خدا پر نور باد

ای چراغ زندگانی مادرم یادت بخیر

خاطرت در باغ فردوس برین مسرور باد

========================

اوست باقی

آرامگاه ابدی شادروان

اکبر تأویلی

فرزند مرحوم عوضعلی متولد 1294

پدر شهید حسن تأویلی

به تاریخ 15/2/1372 به رحمت ایزدی پیوست

پدرم دیده به سویت نگران است هنوز

غم نادیدن تو بار گران است هنوز

آنقَدَر مهر و وفا فر همگان بنمودی

نام نیکت همه جا ورد زبان است هنوز

========================

بسم رب الشهدا و الصدیقین

بسیجی شهید

حسن تأویلی

فرزند اکبر از طایفه شش بلوکی

متولد سال 1350 محل شهادت

والفجر 10 خُرمال که در تاریخ سی ام

اسفند ماه 1366 به درجه رفیع شهادت رسید

این نور چشم ما که به خاک آرمیده است

از جان گذشته است و به جانان رسیده است

نامش حسن به عشق حسین رو به جبهه کرد

کوی حسین را ز دل و جان خریده است

تأویلی چونکه عاشق دیدار دوست بود

بهر زیارتش به شهادت رسیده است

چون سوی کربلا شد و لب تشنه جان سپرد

اندر جنان به نزد شهیدان رسیده است

========================

با تشکر از دوست و سرور عزیرم، جناب آقای غلامعلی تعلیق، پسرعموی شهید تأویلی

========================================================

از شهید بزرگوار حسن تأویلی اطلاعات و خاطرات بیشتری در دسترس نداریم. از اقوام و آشنایان خواهشمندیم عکس و اطلاعات مربوط به این شهید بزرگوار را از طریق تلفن 09176112253 در اختیارمان بگذارند.

والسلام

نثار وجود مقدس و مطهر شهدا و اموات منسوب به این خانواده گرامی ، صلوات و فاتحه

۹۶/۱۱/۱۷
هیئت خادم الشهدا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">